MASA MUDA, MASA BERJAYA!


Allah berfirman dalam Surat Ar-Ruum ayat 54 ; “Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.”

Kini anda telah mengenggam masa muda. Anda tak lagi kanak-kanak dan bukan termasuk golongan tua. Andalah pemuda di zaman ini yang berada dalam sebuah masa keemasan.

Rasulullah SAW bersabda:
Apabila engkau berada pada sore hari, janganlah menunggu waktu pagi. Apabila engkau berada di waktu pagi, janganlah menunggu waktu sore. Ambillah masa sehatmu sebelum sakitmu dan hidupmu sebelum datang matimu.” (HR. Bukhari no. 6416)

Syeikh Abdul Aziz bin Baz Rahimakumullah pernah berkata : “Sesungguhnya masa muda merupakan nikmat Allah yang istimewa, para pemuda dianugerahi kekuatan untuk menggapai cita-citanya dengan pertolongan Allah -azza wa jalla-, masa ini adalah masa agung yang semestinya terbentengi dari akhlak dan perbuatan yang tercela, dan semestinya para pemuda bersungguh-sungguh terhadap perkara-perkara yang menyampaikannya kepada (jalan) Allah -azza wa jalla- dan kepada perkara yang bermanfaat bagi para hamba-Nya. Masa muda merupakan masa yang istimewa, masa yang paling berharga.

Disana jelas Syeikh Abdul Aziz bin Baz Rahimakumullah menyebutkan bahwa disaat masa muda adalah nikmat Allah yang begitu istimewa. Mengapa? Karena saat muda anda memiliki fisik yang kuat, mental yang tangguh, dan pemikiran yang telah matang. Masa muda adalah waktu yang sangat tepat untuk beristiqomah atau bersungguh di jalan Allah.

Al Munawi mengatakan, “Lima hal ini (waktu muda, masa sehat masa luang, masa kaya dan waktu ketika hidup) barulah seseorang betul-betul rasakan setelah kelima hal tersebut hilang.” (At Taisir Bi Syarh Al Jami’ Ash Shogir, 1/356)

Bagaimana caranya membuat masa muda menjadi masa yang berjaya? Jawabannya adalah memanfaatkan masa muda dengan sebaik-baiknya. Masa muda dapat anda manfaatkan untuk banyak-banyak beramal sholeh. Kini anda telah baligh, anda telah dapat membedakan yang mana baik dan mana yang buruk, anda memiliki fisik kuat, tentu sangatlah rugi kiranya jika anda tidak memanfaatkan segala hidayah dan rahmat yang telah diberikan Alah kepada kita. Belum tentu di masa tua nanti anda masih diberikan kekuatan yang sama, bahkan tiada yang bisa memastikan anda mempunyai masa yang panjang untuk beramal di dunia.

Masa muda pun harus anda manfaatkan sebaik-baiknya untuk mewujudkan cita-cita dan mungkin harapan orang tua sehingga dapat membuat mereka bahagia. Manfaatkanlah waktu anda untuk banyak belajar. Belajar tidak hanya di bangku sekolah, namun belajarlah dari buku, lingkungan sekitar, bahkan mungkin dari pengalaman. Masa muda bukanlah saat untuk bermimpi tapi saat untuk mewujudkan mimpi itu! Saatnya kita berikhtiar di jalan Allah.

Ingatlah janji Allah, “Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya.” (QS. At Tiin [95] : 4-6)

Maka, marilah berjaya di masa muda. Jangan sampai anda menjadi orang-orang yang merugi di masa tua apalagi di akhirat kelak, Na’udzubillah!

MEGA LIANI PUTRI

One thought on “MASA MUDA, MASA BERJAYA!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s